Laivueen historia



Lentolaivue 30 perustettiin 12.1.2003, Finwolf ja Redwing -kaksikon toimesta. Kyseiset virtuaaliharrastajat olivat aloittaneet oman online-lentelynsä 2001 ihan siipimiehinä, mutta nopeasti mysteeriset LeLv ja LLv -porukat alkoivat kiinnostamaan, ja kun samoilla serverillä alkoivat hiljalleen laivuelentäjät tulemaan vähän tutuksi, aukesi "koelento" LLv26-laivueeseen. Peräti Kiinassa asti kansainväliseen Il-2 dogfight -kilpailuunkin osallistunut Stafroty oli koelennolla vastassa, joten hermopaine ja otsahien määrä oli melkoinen, kun muu laivue arvioi ulkokuvista tulokkaan räpistelyä. Redwingin onneksi asetukset eivät olleet unlimited-ammo, joten hysteerinen väistely ja Stafrotyn ammusten loppuminen pelasti hengen ja toi paikan laivueeseen. Finwolf suoritti oman kokeensa myös riittävällä tasolla, joten harrastus siirtyi vakavuudeltaan seuraavalle askelmalle.

Kaksikko sai erinomaiset perusteet laivuelentämiseen Mikon, Laniuksen, Jipon ja Masan opissa, ja se Suurempi Kuva alkoi hiljalleen muodostua siitä, mitä harrastus voisi olla. Redwing koki ajan kuluessa kaipaavansa jotain erilaista sisältöä toimintaan ja perusti LLv26_Alarmerin kanssa tarkoituksella pienimuotoisen Legion Kondorin, johon myös yksin aiemmin lennellyt Moto liittyi. Tämä välivaihe opetti paljon lentotaktiikoista kiinteän parin kanssa ja sai jatkokseen liittymisen erittäin läheisessä suhteessa olleeseen LeOsK-laivueeseen (Lento-osasto Kuhlmey), joka tuttavallisesti kääntyi suussa Loskalaivueeksi. Loskat olivat erikoistuneet pommitus- ja rynnäkkölentoihin sekä erinomaisen hyvään meininkiin. Tutummaksi tulleiden Pallon ja Kumin kanssa lentely oli niin mainiota, että myös Finwolf siirtyi LeOsK:n riveihin.

Kyseiset vuodet 2001-2003 olivat harrastajamääriltään valtavat verrattuna nykyiseen. Dogfight- ja coop-serverit koonneessa Hyperlobbyssa oli normaaleina arki-iltoina 300-500 pelaajaa, suomalaisia laivueita toistakymmentä sekä lentäjiä sen mukaisesti. Tämä mahdollisti erilaisten persoonien ja harrastuksen tyylin yhteensopivuuden hakemista hyvin vaivattomasti, ja jokainen löysi itselleen sopivan paikan, missä harrastaa omalla tavallaan.

Finwolf ja Redwing olivat nyt vuoden verran keränneet kokemuksia ja ajatuksia erilaisista laivueista, toimintatavoista ja taktiikoista, ja oli syntynyt selkeä kuva, millaista oman harrastuksen pitäisi olla, jotta siitä nauttisi eniten. Jotta nämä vahvat mielikuvat eivät rikkoisi muiden näkemystä laivueessa lentämisestä, oli selkeä hetki rakentaa jotain ihan omaa.

Laivueen kantavana ajatuksena oli alusta asti se, että toiminta pohjautuu ryhmätyöhön. Henkilökohtaiset pudotukset ja sankariteot eivät merkitse mitään, jos siipimies jäi palaamatta kotiin. Tällä ajatuksella alkoi sitten yhteensopivien persoonien löytäminen ja laivueen kokoaminen. Redwingin uskollinen siipimies Moto seurasi pariaan tähänkin laivueeseen, ensimmäisen varsinaisen rekrytoinnin kohdistuessa yhteiseen tuttuun oikeasta elämästä, Superbusiin. Tällä nelikolla oli hyvä valaa laivueen perusta kotisivujen sisällön, skinien, taktiikoiden ja muun oheismateriaalin saralla, koska erimielisyyksistä voitiin puhua kasvotustenkin. Tässä vaiheessa havaittiin myös, että oma osaamisemme riitti itseasiassa kaikkeen peliin liittyviin asioihin ja olimme täysin omavaraisia esimerkiksi kotisivujen ja skinien tekoon, mutta pystyimme myös suorittamaan coop-hostaukset isoillekin lennoille, piirtämään vaikkapa mitalit ja nauhat pilottien profiilisivuille sekä käyttämään editoria omien K-30 kampanjoiden lisäksi jopa siinä määrin, että osallistuimme pyynnöstä Murmanskin kartan tekoon Forgotten Battles lisälevylle. Superbus hyödynsi myös ansiokkaasti asemaansa Pelit-lehden kirjoittajana ja sai julkaistua useita IL-2-aiheisia artikkeleita, mikä omalta osaltaan toivottavasti toi lisää lentäjiä pelin pariin.




Ensimmäisiä omia skinejämme ns. vanhan-Illun aikaan.

Laivue suoritti 2003 syksyyn mennessä ne rekrytoinnit, joista muodostui runko tuleville kiihkeille online-sotavuosille. Moni mies kävi kokeilemassa, miten persoona ja ajatukset sopisivat porukkaan lentotaidon lisäksi – parhaiten pysyvä harmonia toteutui Visionin, Jonden, Apinan, Allun, Nursen ja vuotta myöhemmin laivueen kuopuksen Jahen kanssa. Tietokannan mukaan laivueessa on ollut 28 jäsentä, mikä osaltaan kertoo siitä, että moni löysi myös itselleen paremmin sopivan laivueen, lentämisharrastuksen loppumisen rinnalla. Tässä yhteydessä pitää mainita erikseen erään kokelaan motivaatio liittyä laivueeseen; hän suostui vaihtamaan aiemman tunnusnimensä Redwingin halumaksi ja lentämään Apinan siipimiehenä. Syy? ”Huomio, Apina ja Gorilla, nouskaa kolmeen tonniin kohteen päälle” Laivueenkomentajiksi ei saisi koskaan valita henkilöitä kyseenalaisella huumorintajulla…

LeLv30 otti osaa 2003 - 2009 kaikkiin mahdollisiin online-sotiin, ja oli mukana kehittämässä EAW-sotaa. Kiihkeät vuodet olivat myös kuluttavia: Lentoillat olivat lähestulkoon päivittäisiä sessioita kello 19 - 24 eivätkä suoritustason tavoitteet olleet sieltä matalasta päästä. Ryhmätyö pysyi kuitenkin edelleen lentämisen perustyylinä, mikä mahdollisti tasaisenvarman tehtävien voittamisen mutta ei palkinnut kill-tilastojen kärkisijoilla. Laivue oli kuitenkin tyytyväinen omaan tapaansa toimia ja jatkoi tällä tiellä aktiivikautensa loppuun asti.




Il2 Pacific Fighters -lisälevyn mukana 30th Fighter Squadron operoi Tyynellämerellä.

Vuodet kuitenkin vierivät kiivaasti eteenpäin, myös tosielämän haasteiden ja vastuiden muuttuessa, ja 2009 oli Redwingin aika todeta, että motivaatio harrastukseen ei ole enää sama ja on aika vetäytyä sivummalle, jotta ei pilaa muilta lento-iloa. Samaisia tunteita oli kytenyt myös muiden takaraivossa, ja paljon odotetun Cliffs of Doverin ollessa vain kaukainen unelma kahden viikon päässä, muu laivue päätyi samaan ratkaisuun ja aktiivinen laivuelentäminen loppui, hyvinkin suosittuja lentoraportteja sisältäneiden kotisivujen ohessa.

2015 yksittäisiä lentäjiä aktivoitui BoS:n myötä, mutta suurempi innostus laivuelentämiseen puuttui vielä, huolimatta Allun ja Apinan kovasta houkuttelusta. 2017 osa laivueen vanhasta kaartista kuitenkin päätti, että on aika kokoontua taas pölyiseen hangaariin ja käydä suorittamassa varovaiset askeleet kohti vanhaa tuttua Mersua. Nyt vanhoina ja viisaina päätimme heti alkuun, että aiempi kuluttava harrastustapa saa olla kaukainen muisto ja otamme paljon rennommalla otteella tämän toisen kierroksemme laivueen parissa. Teknisesti mahtipontiset ja informatiiviset kotisivut saavat olla nyt tekemättä, lentäjienkin ollessa vähälukuisammat aiempaan verrattuna.


LeLv30 on kuitenkin taas jaloillaan ja ”Kukkuu”, kun sitä vastustaja vähiten odottaa!




- Redwing